Maatwerk krijgt de ruimte in het Science Lab

Ruim een half jaar duurde de verbouwing, maar het resultaat mag er zijn: op de tweede etage van het Martinuscollege in Grootebroek is een hypermodern Science Lab gerealiseerd waar leerlingen alle ruimte hebben voor toekomstgericht onderwijs ‘op maat’.  

Flexibel en transparant

Het Science Lab behelst een complete vleugel en is bestemd voor onderwijs in de vakken biologie, natuur-, schei- en wiskunde en voor interdisciplinaire vakken zoals dienstverlening en producten en natuur, technologie en leven. Het Science Lab is modern, transparant en ingericht voor het doen van (zelfstandig) onderzoek en het uitvoeren van proeven. De ruimte is flexibel in te delen en daarmee uitermate geschikt voor onderwijs aan verschillende groepsgroottes en voor zelfstudie.

Keuzevrijheid en maatwerk motiveert

Leraar natuurkunde en NLT, Bert Haalboom is vanaf het begin nauw betrokken bij de realisatie van het Science Lab en vindt het een mooie ontwikkeling voor het onderwijs van nu én morgen: “Het komt steeds minder voor dat de hele klas hetzelfde aan het doen is en we bieden lesstof op verschillende manieren en op verschillende niveaus aan. Door het delen van materialen en expertise door verschillende vakleraren en de flexibel in te delen ruimte, hebben leerlingen meer vrijheid in de manier waarop zij willen leren en kunnen wij ze meer keuzes en maatwerk aanbieden. Dit vergroot de motivatie”.

Meer, sneller, anders

Monika Defourny, sectordirecteur mavo, havo, vwo heeft maatwerk in haar portefeuille en vertelt dat dit bijvoorbeeld betekent dat leerlingen extra vakken kunnen volgen, binnen en buiten hun opleiding, vakken sneller kunnen afronden dan gebruikelijk is of vakken op een ander niveau kunnen volgen. “Maar ook het maken van een aangepast lesrooster voor onze toptalenten en het bieden van keuzevrijheid aan al onze leerlingen is maatwerk”.

Begeleid zelfstandig werken als voorbereiding op HBO of universiteit

Defourny ziet de mogelijkheden die het Science Lab biedt ook als goede voorbereiding op de vervolgopleidingen van haar leerlingen. “Op het HBO en de universiteit wordt van studenten een een grote mate van zelfstandigheid verwacht. Wanneer wij niet al het onderwijs meer klassikaal aanbieden en leerlingen de ruimte geven om zelf beslissingen te nemen én fouten te maken, vergroot dit hun zelfstandigheid”, aldus Defourny. “Welke keuzes maak je tijdens het leerproces, hoe plan je je (school)werk, hoe studeer jij het beste, wanneer vraag je begeleiding? In het Science Lab kunnen leerlingen in een veilige omgeving (begeleid) zelfstandig aan het werk”.

Niet alleen bij exacte vakken
Geldt dit dan alleen voor de exacte vakken? “Beslist niet’, zegt Defourny. Maatwerk en zelfstandig werken komt binnen al onze opleidingen voor en in de komende jaren wordt de school steeds beter ingericht om ook voor andere vakken onze leerlingen nóg beter van dienst te kunnen zijn”, aldus Defourny

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *