Hoorn start campagne met persoonlijke verhalen

Hoorn – De gemeente Hoorn is op 3 september een campagne gestart waarin de persoonlijke verhalen van inwoners en professionals over zorg en ondersteuning centraal staan. Zelf om hulp durven vragen of herkennen dat iemand een steuntje in de rug nodig heeft en actie ondernemen, is voor veel mensen een grote drempel. ‘In Hoorn vinden we het belangrijk dat we er voor elkaar zijn als dat nodig is. Door de persoonlijke verhalen te delen willen we mensen bewust(er) te maken van (onzichtbare) zorgproblemen en de mogelijkheden laten zien’, aldus zorgwethouder Marjon van der Ven. Via posters, flyers en de sociale media vraagt de gemeente de komende maanden aandacht voor diverse thema’s zoals eenzaamheid en echtscheiding.

 

Persoonlijke verhalen

De meeste mensen regelen veel zelf in het dagelijks leven: school, opvoeding, huishouden, werk, de zorg voor anderen. Toch heeft iedereen wel eens advies en ondersteuning nodig. De eigen omgeving is de eerste logische stap om hulp te vragen. Maar soms heeft iemands netwerk niet het antwoord of de hulp waar wel behoefte aan is. De verhalen binnen de zorgcampagne gaan over mensen die op zoek gaan naar hulp, advies of regelen zelf de ondersteuning die zij nodig hebben. En met hulp van wie. Bijvoorbeeld familieleden of buren, een maatschappelijke organisatie of via de teams van 1.Hoorn. Inwoners vertellen wat zij hebben gedaan om een antwoord of een oplossing te vinden en wat daarvan het effect is op hun leven.

 

Thema Eenzaamheid: (h)erkent u het?

De campagne begint met het thema eenzaamheid met het verhaal van Joop (71). Joop voelt zich, samen met meer dan een miljoen mensen in Nederland vaak eenzaam. Eenzaamheid is een persoonlijk en onzichtbaar probleem en komt voor in alle lagen van onze samenleving. Vaak is niet duidelijk waar iemand behoefte aan heeft of wat je zelf kunt doen om iemand die eenzaam is te helpen. Soms begint de oplossing van het probleem bij het (h)erkennen. Zo ook bij Joop. In zijn werkende leven was hij buschauffeur en veel onder de mensen. Maar na een reorganisatie kwam hij thuis te zitten. Zijn vrouw overleed een aantal jaren terug. ‘Mijn wereld werd met de dag kleiner. Achteraf gezien was ik toen al best eenzaam, maar dat is toch moeilijk om zelf te herkennen en te accepteren. Dat ging echt niet zonder slag of stoot. Ik heb mijzelf bij de kladden gegrepen en contact opgenomen met 1.Hoorn. Ook mijn buurvrouw hielp mij om weer meer buiten de deur te doen’.

Het thema eenzaamheid is tot in ieder geval eind oktober zichtbaar in onze gemeente. Binnen die periode is ook de Week tegen Eenzaamheid: van donderdag 27 september t/m zaterdag 6 oktober met extra activiteiten in heel Nederland.

 

Transformatie in de zorg

De gemeente heeft de zorg en ondersteuning zo georganiseerd, dat inwoners zo lang als mogelijk zelfstandig (kunnen) blijven in het dagelijks leven. Uitgangspunt hierbij is dat inwoners zelf verantwoordelijk kunnen zijn en in hun kracht kunnen staan of dit met hulp dichtbij kunnen bereiken. De gemeente Hoorn werkt samen met organisaties die ook actief zijn in de wijk of buurt, zoals zorginstellingen en andere zorgpartners, maar ook maatschappelijke organisaties. Deze professionele medewerkers werken samen met de gemeente in de drie teams van 1.Hoorn. Is er gespecialiseerde zorg nodig? Dan zorgt 1.Hoorn dat inwoners deze zorg krijgen. Zo blijft het overzichtelijk en hebben zij niet onnodig met veel instanties te maken. De persoonlijke verhalen uit de campagne zijn voorbeelden van die werkwijze.

 

Meer informatie

Het hele verhaal van Joop, buurvrouw Suzanne en 1.Hoorn medewerker Joke lezen? Of tips om een bijdrage te leveren  voor een ander? Kijk op www.hoorn.nl/zorgdichtbij Aan het einde aan het jaar start het tweede thema van de campagne: echtscheiding.

Reacties