Typisch Hollands is meer dan alleen souvenirs

Op vrijdagmiddag 7 april neemt wethouder Ben Tap een miniatuur van De Eenhoorn, het 4000e souvenir uit het assortiment van de souvenirwinkel aan het Breed, in ontvangst. Dit ter viering van het 5-jarig bestaan. De winkel van eigenaar Richard Schoolderman is een mooi voorbeeld van een onderneming die mee-ontwikkelt met de behoeften van toeristen die Hoorn bezoeken.

 

5-jarig bestaan

Op de stoep staan gigantische klompen, waar langslopende toeristen hun voeten in steken en glimlachen voor een foto of een selfie. Bezoekers vanuit de hele wereld snuffelen tussen de klompjes, magneten en kaasplankjes. Een kleine maar gevulde winkel die iedereen wel kent, namelijk Typisch Hollands aan het Breed in Hoorn. ’De winkel bestaat deze week 5 jaar en dat is reden voor een officieel moment met iets typisch Hoorns’, aldus eigenaar Richard Schoolderman.

 

Overhandiging 4000e souvenir

Inmiddels heeft elke bezoeker van de winkel een keuze uit 3999 souvenirs. De nieuwste aanwinst in zijn assortiment, een miniatuur van De Eenhoorn, wordt als eerste exemplaar overhandigd aan wethouder Ben Tap. ‘Tot nu toe vond ik het mooiste souvenir in het assortiment de moderne windmolen van Delfts Blauw. Een prachtig voorbeeld van hoe het verleden en het heden samen kunnen komen. Het is goed te horen dat het symbool van Hoorn: De Eenhoorn vanaf nu ook verkrijgbaar is. Ik hoop dat veel bezoekers uit binnen- en buitenland er een mee naar huis zullen nemen en zo ambassadeurs van Hoorn worden’, aldus Tap.

 

Online bestellen voor thuis

Wat voor Richard ooit begon als een bezoekje aan de V.O.C-stad Hoorn is tot een goedlopende souvenirshop uitgegroeid. En dat Typisch Hollands niet zomaar meer een winkeltje is, blijkt wel uit het feit dat ook musea, tv-stations en de overheid orders bij hem plaatsen. Typisch Hollands is inmiddels ruimschoots gewend aan het ontvangen van toeristen uit alle windstreken, hen de weg te wijzen en uiteraard een mooie herinnering aan ons land te verkopen. Bovendien is Typisch Hollands inmiddels ook online uitgegroeid. Op die manier is de winkel meegegroeid met de behoefte die het ziet ontstaan. Want toeristen gaven aan dat zij alles wel wilden kopen, maar het niet mee naar huis konden nemen. ‘Toen ik dit hoorde, kon ik gewoon niet anders dan de gewiekste verkoper uithangen en de webwinkel ter sprake brengen. Want dat het internet kansen biedt is gewoon een feit!’, aldus Schoolderman. Zijn artikelen worden nu wereldwijd besteld en bezorgd.

Reacties